De eerste week in Uppsala - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Miranda Bink - WaarBenJij.nu De eerste week in Uppsala - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Miranda Bink - WaarBenJij.nu

De eerste week in Uppsala

Blijf op de hoogte en volg Miranda

30 Augustus 2014 | Zweden, Uppsala

Hejhej allal!

Het heeft even geduurd, maar hier dan een reisverslag. Ik ben nu inmiddels al een week in Uppsala en wat is het leuk!

Vorige week zaterdag stonden we nog op Schiphol onze koffers over te pakken, omdat we natuurlijk teveel kilo's hadden. We hadden gelukkig een gezamenlijke koffer voor onze schoenen waar gelukkig nog wat bij kon. Hierdoor waren onze koffers uiteindelijk allemaal rond de 23.4 kilo, waardoor het apparaat dat de koffers aanneemt de koffers nog wel pakte. Dit overpakken en opnieuw wegen duurde in totaal ongeveer een half uur. Toen afscheid genomen van familie en door de douane gegaan, het avontuur kon beginnen!

Na een kleine twee uur vliegen kwamen we aan op Stockholm Arlanda. We waren geland in terminal 2, maar het welkomstkraampje van de universiteit stond in terminal 5. Dus met alle bagage op karretjes over het vliegveld gelopen. Bij aankomst in terminal 5 bleek dat we ongeveer anderhalf uur op een shuttle bus moesten wachten naar Uppsala. Gelukkig was er een aardige jongen die zei dat hij wel wist hoe we in Uppsala konden komen met de gewone bus en hij zou ons wel helpen. In Uppsala hebben we onze sleutels opgehaald bij de Housing Office, waarna we met al onze bagage door de regen naar de bushalte zijn gelopen om daar de bus te nemen naar Flogsta. Dat spreek je uit als Floegsta. Flogsta is een wijk in Uppsala waar 16 studentenflats staan. Heel gezellig dus! Je deelt met ongeveer 12 personen een keuken. Van deze 12 personen heb ik er pas 5 ontmoet, waarvan er één Zweeds is en voor de rest allemaal internationale studenten. Ik heb een kamer van ongeveer 20m2 met een eigen badkamer. De douche is aangesloten op de kraan van de wastafel. Als je dus de kraan niet goed hebt teruggezet gaat soms ineens de douche aan in plaats van de kraan, niet heeel handig haha, het is af en toe al fout gegaan! Nadat we onze spullen op onze kamer hadden gezet zijn we gaan eten bij een van de eettentjes onder een van de flats. Opeens was er allemaal geschreeuw buiten en bleek het tien uur te zijn. De Flogsta scream bestaat dus echt! Het duurt echt maar een minuut, maar het is echt grappig! Hieronder de link met een klein stukje uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flogsta

De tweede dag zijn we met zijn allen naar de Ikea gegaan. Hier allerlei spullen gekocht. Zowel noodzakelijke zoals pannen, maar ook dingen om de kamer iets meer op te vrolijken.Natuurlijk ook nog even Zweedse gehaktballetjes gegeten. Al deze spullen moesten per bus worden vervoerd en daarna nog een stuk lopen. Ik had echt spierpijn de dag er na!

Ook wilden we wel graag een fiets kopen, omdat het reizen hier met het openbaar vervoer aardig prijzig is. Per ritje betaal je twintig kroon, wat ongeveer 2,20 is. Per dag ben je dus ongeveer 5 euro kwijt aan het openbaar vervoer, wat best wel veel is. De jongen die ons ook vanaf het vliegveld naar onze kamers had begeleid wilde ons ook wel helpen bij het kopen van een fiets. Zo gezegd, zo gedaan, dus op zoek naar een fiets. Uiteindelijk nog best snel een fiets gevonden, deze moest alleen "even" in elkaar worden gezet. De pakketten van de fiets waren te groot om mee te nemen in de bus, waardoor we besloten om dit maar gelijk voor de winkel te doen. Dus hebben we ongeveer anderhalf uur buiten gestaan om de vijf fietsen in elkaar te zetten, zonder handleiding én in de regen. Maar dat maakte niet uit, het was gezellig. Dat ik de volgende dag met fietsen mijn trapper al verloor laten we maar even achterwege, maar die heb ik er zelf al weer helemaal opgezet. Dus nu rijd ik hier rond op een super shiny rode fiets!

Voor de rest was er voornamelijk een introweek deze week. Niet van de universiteit, maar van de nations hier. Dit zijn een soort van studentenverenigingen, maar dan net wat anders.Hier in Uppsala zijn er ongeveer tien. Op elk moment van de dag waren er allerlei activiteiten op verschillende nations.Zo waren er feestjes, spelletjes en fika's. Dat is Zweeds en betekent dat je gezellig samen thee of koffie drinkt en iets lekkers erbij eet. Alle activiteiten waren erg leuk, ook omdat je elke keer andere mensen ontmoet. Uiteindelijk heb ik me donderdag ingeschreven, waardoor je daar lekker goedkoop kan eten en naar feestjes kan:).

Eergisteren en gister ben ik naar feestjes geweest bij verschillende nations. Heel leuk! Het zijn wel een beetje andere tijden dan in Nederland om naar feestjes te gaan. Een feestje begint hier rond acht uur en eindigt rond 1 uur/2 uur. Echt even wennen. Als ik straks terug ben in Nederland ben ik al moe voordat we eenmaal op weg zijn naar het feestje haha! Ook zijn er in Flogsta feestjes op verdiepingen in een flat. Vanavond ga ik voor het eerst naar zo'n feestje, dus ik ben benieuwd!

Het eerste tripje staat al gepland volgend weekend, namelijk naar Riga met de boot. Samen met andere internationale studenten 8 uur rondbrengen in Riga. Hartstikke leuk!

Aanstaande dinsdag heb ik een introductiedag op de universiteit en woensdag beginnen de colleges. Ik ben super benieuwd en heb er veel zin in. Naast mijn vakken met onderwerpen die raakvlakken hebben met Onderwijskunde ga ik ook nog Basic Swedish volgen. Dus wie weet kom ik dan wat verder dan hejhej en knäckebröd!

Tot de volgende keer!

  • 31 Augustus 2014 - 10:29

    J Winterkamp:

    Miranda zoals ik je verslag lees ben je al aardig ingeburgerd. Ik wens je voor de start op
    woensdag heel veel succes toe en geniet van de trip naar Riga en de feestjes. Groetjes Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Miranda

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 3966

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 16 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: